Tips til bedre optagelse på søgemaskiner

- af Michael Oxkjær, Altero Design

 

Som webdesigner kommer man ind i mellem ud for nogle "beskedne" ønsker fra kunder.

Det man oftest hører er, at man ønsker en forside med et billede af sit produkt, og derudover ønsker man at blive fundet på søgemaskiner på 46 udvalgte søgeord og det helst på den første side med søgeresultater (okay måske lidt overdrevet).

 

Til sådanne ønsker plejer jeg at svare, at det kan jeg godt lave, til gengæld skal kunden så give mig en tur til månen og jeg ønsker forudbetaling. 

 

Når det så er sagt, så fortæller jeg kunden lidt om, hvordan søgerobotterne fungerer i grove træk, og det plejer at kaste lidt lys over det hele eller rettere sagt, en lidt bedre forståelse for min ublu pris.

 

Denne artikel er ikke de "vise sten" til en topplacering på søgemaskiner, men en artikel om, hvad man selv kan gøre, og hvad man bør gøre for at få en bedre optagelse.

 

Titler:

 

Ofte når man kommer ind på en hjemmeside, så er titlen f.eks. "Velkommen", "Forside", "Page1" eller lignende ubrugelige information.

 

Titlen på hjemmesiden står øverst i din browser:

 

Eksempel på en titel

 

 

 

 

 

 

 

Udover at give noget information til brugeren om siden, så er det også denne titel, der bliver brugt, hvis man tilføjer siden til sine foretrukne.

 

Den allervigtigste funktion for denne titel er dog, at den bliver vægtet meget højt af søgemaskiner, så brug den til at beskrive indholdet på siden. Søgerobotterne kan læse titeltekster, der er op til ca. 75 karakterer lange, så hvorfor ikke bruge den til noget fornuftigt, selvom jeg da naturligvis også gerne vil bydes velkommen, men det kunne man jo så gøre nede i indholdet.

 

Derudover skal man være opmærksom på, at det også er denne titel, der bliver præsenteret på søgemaskiner ved søgninger, spørgsmålet er så hvilket link, man klikker på i de to eksempler herunder:

 

Eksempel 1:

Tips til bedre optagelse på søgemaskiner

 

Eksempel 2:

Page1

 

- jeg tror godt, at jeg ved det.

 

 

Metatags:

 

I gamle dage, for 2-3 år siden, brugte stort set alle søgemaskiner nogle kodelinier på hjemmesiden til at indeksere hjemmesiderne efter, de såkaldte metatags. Dengang var det yderst vigtigt, at man fik skrevet sin beskrivelse og sine søgeord ind, da det var det eneste, der blev kigget på af robotterne.

 

En af ulemperne ved dette var, at der ofte blev skrevet nogle ord i disse metatags, som slet ikke var relevante for indholdet på hjemmesiderne, men blot var lavet for at lokke nogle besøgende til.

 

Der er stadigvæk enkelte søgerobotter, der læser disse metatags, men nu skal indholdet af disse have relevans for indholdet af selve hjemmsiden for at komme i betragtning. De 2 metakoder jeg her omtaler er description, altså en beskrivelse af siden, og keywords som er beregnet til søgeord, eller nøgleord om man vil.

 

Metakoderne for denne side ser f.eks. således ud: 

 

<meta name="description" content="Denne artikel har til formål at belyse hvad der kan være medvirkende til en bedre optagelse på søgemaskiner. Hvad er godt og hvad er skidt ?">

 
<meta name="keywords" content="tips, søgemaskiner, optagelse, overskrift, brødtekst, billeder, seo">

 

Overskrifter:

 

Det første en besøgende lægger mærke til er overskrifter, og det samme gør søgerobotterne.

Nu er der så nok nogle, der sidder og tænker "hvordan kan de vide, at jeg har skrevet en overskrift ??" og det kan de som udgangspunkt heller ikke. Igen foregår dette rent kodemæssigt, idet overskrifter bør stå i nogle H-tags, f.eks. som på denne side:

 

<H1>Tips til bedre optagelse på søgemaskiner</H1>

 

Søgerobotterne prioriterer disse overskrifter højt, men igen kun hvis de er relevante for indholdet på siden, det hjælper altså ikke at lave en overskrift der hedder: "Sådan får du foræret en million" hvis man så i teksten skriver noget om biavl, med mindre der selvfølgelig er tale om en foræring af en million bier.

 

Indholdet:

 

Nu nærmer vi os så det der virkelig gør en forskel nemlig indholdet eller brødteksten.

 

Søgerobotterne er nogle snedige og velprogrammerede små fyre, som suser rundt på Internettet og konstant udbygger deres viden om, hvad vi nu end vælger at fortælle dem.

 

Derfor gælder det om at fodre dem med alle de oplysninger, vi gerne vil have videregivet til dem, der søger på søgemaskiner, og det er nu, at man skal være kreativ, men hold dig til det relevante og strukturer dit indhold.

 

Jo mere du skriver om emnet, jo bedre. Som tommelfingerregel foretrækker søgemaskiner tekster, som består af 200 ord eller mere, de tillægger simpelthen en lang tekst en større værdi end en kort.

 

Denne artikel handler om bl.a. søgerobotter og søgemaskiner, derfor bruger jeg disse ord meget eller ihvertfald i det omfang det giver mening og det giver noget relevans i forholdet mellem titlen på siden, metatags, overskrifter og nu også indholdet.

Det betyder, at jeg har forsøgt at skabe en side som hele vejen igennem holder sig til emnet, lige med undtagelse af det med bierne, og siden burde derfor opfylde de krav som søgerobotterne stiller for, at de vil optage siden i deres register.

 

Hvis man ønsker at fortælle noget om de der bier, så lave en ny side der holder sig til emnet og skab relevans for netop det, og lad være med at blande tingene sammen, vi skulle jo nødigt forvirre søgerobotterne mere end højst nødvendigt.

 

Links:

 

Tit og ofte ser man links lavet på en måde som ikke er særlig hensigtsmæssigt set med søgemaskineøjne

 

Eksempel 1:

Vil du læse mere om hvordan du vedligeholder din hjemmeside på en nem måde, så klik her.

 

Eksempel 2:

Læs her hvordan du vedligeholder din hjemmeside på en nem måde

 

De to eksempler henviser til den samme hjemmeside, men læg mærke til, at i eksempel 1 vil søgerobotten få beskeden "klik her", og den vil så tænke "Hvorfor ?"

 

I eksempel 2 vil søgerobotten få beskeden "Læs her hvordan du vedligeholder din hjemmeside på en nem måde" og den vil så tænke "Okay, ved at følge dette link vil jeg få noget af vide om vedligeholdelse af hjemmesider".

 

På den måde har man i eksempel 2 skabt en relevans allerede ved henvisningen til den anden side.

Det er selvfølgelig en forudsætning at siden så også omhandler vedligeholdelse af hjemmesider.

 

Kan man så ikke bare ......

 

Så er vi så nået dertil, hvor folks kreativitet kommer på banen, men det skulle den altså have været under indholdet.

 

Jeg har hørt mange forslag, og et af dem er:

 

"Vi skriver da bare en masse søgeord med samme tekstfarve som baggrunden, så kan brugerne ikke se dem, men det kan søgemaskiner jo ...."

 

Ja, det kan de jo, men de kan også se, at man prøver på at snyde dem, og det får som regel katastrofale følger, herunder udelukkelse for optagelse på diverse søgemaskiner, er dét det værd ?

 

Generelt kan det siges meget kort: Alle forsøg på snyd bliver opdaget på et tidspunkt, så lad være!

 

Hvordan ændrer jeg så alt dette ?

 

- her var de såAlt afhængigt af hvilket program eller cms system man bruger, så kan der være begrænsninger i, hvad man har mulighed for at rette eller ændre.

Er der noget, du ikke kan ændre på, så fokusér på det, der er muligt og sæt ind der.

 

Nu var det så et passende sted at indskyde en lille reklame for vort eget Content Management System, som netop gør brugeren i stand til at ændre disse ting, og derved gøre sit til en bedre optagelse på søgemaskiner.

 




Relaterede sider: