Kunsten at finde de rigtige søgeord eller sætninger

 
Som ejer af en hjemmeside er det altid en kunst at finde de rigtige ord. Ved du helt præcist hvilke ord eller sætninger brugerne foretrækker når de skal finde dit produkt på en søgemaskine ?
I denne artikel kommer jeg lidt ind på hvordan du kan finde ud af hvilke ord og sætninger du skal vælge.
 

Forkerte søgeord

 
Forkerte søgeord er ofte årsagen til, at din hjemmeside ikke bliver fundet på søgemaskinerne.
Du har sikkert brugt en masse tid på at optimerer dine tekster til lige netop de søgeord du mener, er relevante for dit produkt, men er det nu også de søgeord som brugerne reelt bruger ?
 
Af gode grunde kender vi ikke brugernes søgeord ligesom vi heller ikke ved hvilke søgesætninger de bruger og heller ikke rækkefølgen på de søgeord som indgår i søgesætningerne, men vi ved om vi får nogle hits/besøg på de pågældende søgeord.
 
De fleste webhoteller tilbyder en statistik hvori det fremgår hvilke søgeord der er brugt til at finde din hjemmeside, og hvis dine udvalgte søgeord er imellem, ja så er der jo ingen ko på isen.
 
Desværre er det sjældent sådan.
 

Rigtige søgeord

 
De rigtige søgeord afhænger jo naturligvis af hvilket produkt / ydelse din hjemmeside tilbyder, men man kommer ikke uden om, at lave lidt research.
Hvad er så mere nærliggende, end at spørge brugerne hvilke søgeord de bruger ?
Spørg familien, venner, arbejdskollegaer eller ægtefælles arbejdskollegaer og lav en liste og se om der er sammenfald.
 
Der er flere måder at gribe det an på, men det der er vigtigt, er måden hvorpå du spørger.
Lad mig tage et eksempel baseret på et af vore egne produkter.
 
Jeg kunne f.eks. spørge:
"Hvis du skulle have lavet en hjemmeside, hvad ville du så søge på ?"
 
Jeg vil garantere, at 90 % af de svar jeg fik, ville indeholde søgeordet "hjemmeside".
Det ord kunne jeg godt selv have fundet frem til.
 
Hvis jeg nu spurgte:
"Forestil dig, at du skulle starte en virksomhed op og du skulle have dine produkter præsenteret på Internettet, hvilke søgeord eller søgesætninger ville du bruge for at finde nogen der kunne hjælpe dig med det ?"
 
Se nu er det helt åbent, og jeg ville få langt flere nuancer af søgeord og søgesætninger. Med andre ord, lad være med at ligge søgeord i munden på den du spørger.
 
Det der så er vigtigt er, at man er trofast mod sine brugere og ikke får den tanke, at "jeg ved bedre fordi jeg kender mit produkt", for så er man lige vidt.
 
Når man så har fundet de søgeord der er relevante, ja så skal man så bygge sine sider op omkring disse søgeord for, at få en bedre optagelse på søgemaskinerne.





Relaterede sider: