Domænenavne - hvad skal man gøre og ikke gøre?

- af Michael Oxkjær, Altero Design
 
Det sidste halve år har jeg observeret en tendens der går på, at flere og flere køber adskillige domænenavne uden egentligt at have noget at bruge dem til her og nu. I stigende grad efter frigivelsen af .eu domæner.
 
Der kan selvfølgelig være en rigtig god grund til at gøre dette, f.eks. for at sikre et domæne i forbindelse med udvikling af et nyt koncept eller en ny forretningsidé, og det er fuldt forståeligt. Senest har man jo hørt om domænefadæsen omkring den nye gratisavis, hvor domænet havde været optaget i adskillige år.
 
Jeg kan desværre konstatere, at dette langt fra er den årsag jeg oftest hører. Nej domæner bliver oftest "hamstret" med et helt andet formål for øje.
 

En hjemmeside - 10 domæner

Tit og ofte oplever man, at man havner på samme hjemmeside uanset, om man taster www.domain1.dk eller www.domain2.dk, og hvorfor gør man nu det? Den typiske årsag er, at man fejlagtigt tror, at man på den måde får flere sider optaget på søgemaskinerne selvom der reelt set, er tale om én og samme hjemmeside.
 
Én hjemmeside og f.eks. 10 domænenavne der peger på én og samme hjemmeside, så man kun skal vedligeholde en hjemmeside.  Det er jo en genial idé, eller er det nu også det?
 

Søgemaskiner tænker også!

Inden du nu sidder, og planlægger din domæne strategi ud fra ovenstående koncept, så vil jeg anbefale dig at læse videre.
 
Søgemaskinerne er nu engang designet af mennesker, og bliver løbende tilrettet efterhånden, som der er nogle, der får nogle sjove idéer, som ovenstående er et eksempel på.
 
Prøv at forestille dig, at du sidder med 10 forskellige aviser og indholdet i de 10 aviser er totalt identisk. Hvor længe tror du selv du bliver ved med at købe 10 forskellige aviser?
Jeg vil gætte på, at du ret hurtigt vælger at satse på én avis, eller dropper dem alle, og vælger en avis der skiller sig ud, og som virker mere seriøs end de aviser, der blot kopierer hinanden.
 
På samme måde tænker søgemaskinerne - de har rent faktisk et ord for det, nemlig "duplicated content" eller på dansk, "identisk indhold".
 
Og svaret på det næste spørgsmål er JA - de holder meget nøje øje med dette.
 

Flere domæner - flere løsninger

Hver gang man skriver en url i sin browser, så sendes der nogle informationer med, der fortæller, hvad der rent faktisk sker og herunder også, om et domænenavn blot bliver viderestillet til et andet domæne.
 
Hvis man har flere domæner, så vil jeg kraftigt opfordre til, at man ikke blot peger dem på en allerede eksisterende hjemmeside, men laver én hjemmeside pr. domæne, eller som minimum sørger for, at de bliver viderestillet på den rigtige måde.
 
Det gælder også i de tilfælde, hvor man f.eks. har købt ekstra domænenavne for at omgå eventuelle stavefejl
 

301

Når man kalder en URL igennem browseren, så svarer serveren igen med et såkaldt "header", der fortæller om siden er ok, om der er fejl, eller om den bliver viderestillet.
 
Hvis der er tale om viderestilling af domænet, skal serveren svare med en header der hedder "301", som betyder "Permanently Moved".
 
På 90% af de domæner jeg har checket, giver serveren en anden header end 301, og det skyldes, at man typisk skal programmere/scripte sig ud af dette.
 
Jeg har f.eks. gjort det her på vores hjemmeside, så hvis du indtaster URLen uden www, altså http://altero.dk så vil du blive stillet videre til http://www.altero.dk.
 
Du kan selv checke dine egne domæner på dette link.





Relaterede sider: