Links - hvilke type links er gode og hvorfor er links vigtige?

- af Michael Oxkjær, Altero Design
 
Et ofte overset aspekt i søgemaskineoptimeringen er vigtigheden af indkomne links til ens hjemmeside. Det er for de fleste kendt, at begrebet "content is king" udgør en væsentlig faktor i søgemaskineoptimeringen, men de fleste tænker ikke over, at "link is queen".
 

Betragt links som en anbefaling

Forestil dig, at du starter en butik i Barløseborg skov. Hvor mange tror du, vil aflægge din butik et besøg? Indil videre ingen, du ved med garanti sikkert ikke engang selv hvor Barløseborg skov ligger.
 
Forestil dig nu, at du laver en ny hjemmeside. Hvor mange tror du vil besøge denne hjemmeside? Igen er svaret ingen ud over dig selv, du får med garanti ikke uventede gæster.
 
Lad os nu antage, at der er nogle der fortæller, at de rent faktisk har fundet en lille fin butik i Barløsborg skov, se så er chancen for kunder straks meget større. Det samme gælder for hjemmesiden, hvis der et par stykker, der linker til din hjemmeside, ja så er chancen for besøg straks bedre.
 
Kort og godt, jo flere der fortæller om din butik/hjemmeside, jo flere kunder.
 
På samme måde opfatter søgemaskinerne links. Hvis der bliver linket fra én hjemmeside til en anden, så følger søgemaskinerne disse links, idet de jo er blevet anbefalet at gøre det. Jo flere der anbefaler søgemaskinerne din hjemmeside, jo mere populær bliver den hos søgemaskinerne. Jo mere populær jo højere rangering. Logisk ikke sandt?
 

Forskellige typer links

Der er naturligvis forskel på hvilken type af links, der er tale om. Lad mig en kort stund lige vende tilbage til butikken i Barløseborg skov. Det vil ikke give et mersalg, hvis du sender mig ud i Barløseborg skov for at købe fisk, hvis det rent faktisk var golfbolde, jeg kom for at købe. På samme måde vil links fra relevante sider have langt større værdi, de er ganske enkelt mere troværdige.
 
Grundlæggende kan man sige, at alle links har en værdi, dog er der links, der har større værdi end andre, og det er dem, man skal fokusere på.
 
Jeg vil nedenfor give nogle definitioner på forskellige typer af links.
 

Gode links

Den bedste form for links er links fra relevante hjemmesider. Hvis din hjemmeside f.eks. omhandler førstehjælp, så vil links fra andre hjemmesider, der også omhandler førstehjælp være links med en meget stor værdi.
 
Links fra andre hjemmesider behøver ikke nødvendigvis pege på forsiden af din hjemmeside, men gerne på en relevant underside. Hvis du f.eks. på din hjemmeside om førstehjælp har en side, der omhandler hjertestartere, så er det jo optimalt at få et link fra et firma, der producerer hjertestartere. På den måde er relevansen jo helt i top, og dermed forøger du værdien af din side om hjertestartere.
 

Acceptable links

I denne kategori er links fra hjemmesider der måske ikke er relevante, for det du beskæftiger dig med. Husk, at alle links tæller med undtagelse af de dårlige links, så hold dig ikke tilbage med af få links fra andre.
 

Dårlige links

Dårlige links er links der ikke linker direkte til din hjemmeside, men f.eks. kører igennem en hittæller eller lignende. Når du holder musen over et link vil du nederst i browservinduet kunne se, hvor der linkes til. Er linket ikke direkte til din side, så er det intet værd.
 
Det er typisk forskellige kataloger, hvor man kan tilmelde sig gratis, der bruger disse metoder. De såkaldte FFA sites (Free For All) hvor der først linkes igennem en tæller, inden man bliver sendt videre til den aktuelle side. Et typisk FFA link kunne se sådan ud: http://www.FFAdomæne.dk/redir.asp?id=3422, og søgemaskinerne kan altså ikke følge denne type links.
 
Lad være med at bruge tid på at få links fra disse sites.
 

Interne links

De interne links, altså links fra én af dine sider til en anden af dine sider, har også meget stor betydning. Jeg har f.eks. nogle sider der omhandler online backup med Remote Backup og på alle disse sider er der links til de andre sider der omhandler Remote Backup.
 
På den måde har jeg selv skabt noget relevans for mine egne sider. Lav en søgning på Google på Remote Backup, så vil du se effekten :o)
 

Et sidste eksempel

Her til sidst vil jeg komme med et eksempel på, hvad en masse indkomne links kan betyde for din placering i søgemaskinerne.
En søgning på ordet "Failure" (altså fejltagelse) giver en topplacering til George W. Bush, ud af ca 444 millioner konkurrenter!
 
Det er formentlig ikke en placering som George W. Bush er synderligt begejstret over, men det viser med alt tydelighed, hvilken effekt indkomne links med den rigtige linktekst har - bare der er nok af dem.
 





Relaterede sider: