Spor QR (Quick Response) koder i Google Analytics

Udgivet den 15. juni 2012 af Michael Oxkjær

 

QR koderQR koder, ser vi oftere og oftere i annoncer, på visitkort, på biler, på bannere og flere andre steder, og dem der anvender disse QR koder i deres markedsføring, er forhåbentlig interesseret i at vide om de i det hele taget bliver anvendt.

 

Til dette kan man blandt andet anvende Google Analytics.

 

 

Hovedparten af de QR koder man scanner, har typisk en reference til en hjemmeside hvor man kan få uddybende information omkring et produkt, et tilbud eller lign., og så er det jo meget nærliggende, at man sporer hvor mange hits det giver til ens hjemmeside, og jeg vil her vise hvordan man kan anvende Google Analytics til dette.

 

Før man kan spore noget som helst i Google Analytics, så skal man have indsat en sporingskode på sin hjemmeside, såfremt man ikke har dette i forvejen.

 

Har du i forvejen en sporingskode på din hjemmeside, så spring ned til oprettelse af QR koden her.

 

Har du ikke en sporingskode i forvejen, så følger du vejledningen herunder, som dog forudsætter, at du har en eller andet form for Google konto i forvejen til f.eks. Gmail eller lign, ellers må du oprette en først, det er ganske gratis.

 

Start med, at logge ind på Google Analytics på www.google.com/analytics/ og klik på "Få adgang til Analytics"

 

 

- og log ind med dine normale login oplysninger til din Google konto.

 

Så klikker du på knappen med "Sign up"

 

 

Du er nu klar til at oprette en ny konto

 

Udfyld felterne i stil med nedenstående, selvfølgelig med dine egne oplysninger

 

 

- og så skal du godkende betingelserne nederst på siden og tryk "Create Account"

 

 

Så er kontoen oprettet, og nederest på siden står den sporingskode der skal indsættes på din hjemmeside.

 

Hvis du ikke selv har mulighed for at indsætte sporingskoden på din hjemmeside, så må du få din webudvikler til at indsætte den.

 

Husk, at klikke på "Save" nederst på siden

 

 

 

Opret QR kode med sporing

 

Det første man skal gøre er, at få oprettet en URL inkl. sporingskoden, og til dette har Google naturligvis også et værktøj, en såkaldt URL Builder, og den finder du her.

 

Du skal nu udfylde de felter der er markeret med en *

 

 

Website URL: Her angiver du hvilken side man skal lande på når man scanner QR koden.

Campaign Source: Hvor bliver din QR kode placeret, f.eks. Facebook, bil, visitkort eller lign.

Campaign Medium: Det vil så i dette tilfælde være en QR kode.

Campaign Name: Her kan du angive et kampagnenavn eller lign.

 

Bemærk, at hvis du vil spore hvilken kilde der giver flest "scanninger", så er du nød til at oprette en QR kode med separat sporingskode til hvert forskelligt sted QR koden placeres og så under Campaign Source angive om det er Facebook, bil, visitkort eller lign.

 

Når du har udfyldt felterne, trykker du på "Generate URL" og man får så en lang streng i feltet neden under. Denne streng kopierer du og vi skal du have lavet selve QR koden.

 

 

 

QR generator

 

Der findes mange forskellige QR generatorer på Internettet, men jeg plejer at anvende den her: qrcode.kaywa.com/

 

Her vælger du URL, indsætter sporingkoden du kopierede fra Google URL Builder og klikker på "Generate free".

 

 

Når så QR koden er genereret, kan du lige tjekke om den virker ved at scanne den direkte på skærmen, og virker den, så højreklikker du på den, og gemmer den som et billede.

 

Din QR kode med sporing er nu klar til brug.

 

 

 

Aflæsning i Google Analytics

 

Når du skal aflæse din sporing i Analytics, logger du igen ind på din Analytics konto, og i venstre side vælger du "Trafikkilder" > "Kampagner".

 

Ud for primær dimension kan du så klikke på "Kilde/medium" og du vil nu få vist statistik for din QR kode.

 

Du kan også tilføje en skundær dimension som f.eks. "Kampagne"

 

 

- og du vil så få det fulde overblik svarende til det du indtastede i Google URL Builder

 

 

 






Kommentarer til "Spor QR (Quick Response) koder i Google Analytics"



jesper skrev den 19. juni 2012 kl.00:20 følgende kommentar:

Hvorfor alt det bøvl - når man kan oprette QR-koder med real-time statistik fra www.zumoqr.dk.
Fra ZUMO-QR kan man se statistik over hvor mange der har scannet QR-koden, se hvilke lande, byer og bydele QR-koden er blevet scannet fra, samt se statistik over hvilke mobile enheder der har scannet QR-koden – alt dette uden nogen form for opsætning eller kendskab til f.eks. Google Analytics.
 

Jeg er helt med på at sporing kan være nyttigt, specielt hvis man har fastsat et mål som f.eks. et online køb på en webshop, men vil du have statistik over hvor mange der har scannet QR-koden som dette indlæg ligger op til – er ZUMO-QR et godt alternativ.


OBS: Du  kan også sætte sporingskode på QR-koder fra ZUMO-QR, hvis du har behov for at spore trafikken fra QR-koden helt ned til en given online handel, nyhedsbrevstilmelding osv.

 




Peter skrev den 2. juli 2012 kl.09:54 følgende kommentar:

I Danmark er QR-koder på brød emballagen :) En nyttig artikel!




Michael Oxkjær skrev den 2. juli 2012 kl.19:42 følgende kommentar:

Nu syntes jeg nu ikke det er så "bøvlet" som du giver udtryk for. Jeg ved godt du gør et for at fremhæve din eget produkt, og det er meget forståeligt.

 

Jeg kan sagtens se nogle fordele i dit produkt, men jeg vil nok også mene, at man skal op i ret mange QR koder, inden det kan svare sig at betale for din løsning.

 

Til den "almindelige" virksomhedsejer som måske har 3-4 QR koder i omløb på visitkort, biler, kuverter og lign., så tror jeg din model er for "pebret" wink

 

 




Henrik skrev den 30. august 2012 kl.12:04 følgende kommentar:

Hej

Kanon ide, at spore QR koder - det havde jeg ikke lige tænkt på, da jeg tænkte det som en off line ting wink

URL builder vejledningen findes forøvrigt også på dansk :-) http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=da&answer=1033867&rd=1

mvh

Henrik




Michael Oxkjær skrev den 30. august 2012 kl.12:01 følgende kommentar:

Tak for linket Henrik, havde ikke lige selv fundet en på dansk cheeky




Rune Breinholt Andersen skrev den 27. december 2012 kl.06:44 følgende kommentar:

Det var smart, det må jeg prøve fremover. Jeg har tidligere anvendt youscan.me for at tracke hvor mange der scanner QR koder, men man kan da ligeså godt anvende Google Analytics, da man alligevel sætter det op for kunden.



Skriv en kommentar til "Spor QR (Quick Response) koder i Google Analytics".
Du er mere end velkommen til at skrive en kommentar. Bloggen har do-follow på links, men hvis vi fornemmer, at din kommentar bærer præg af at være skrevet med henblik på linkbuilding, eller links er af en karaktér som vi ikke kan stå inde for, så forbeholder vi os retten til at sætte no-follow på links, fjerne links fra din kommentar eller i særlige tilfælde, helt slette din kommentar.

Dit navn *
:

Din e-mail *
: (Offentliggøres ikke)

Evt. hjemmeside
:

Kommentar *

Hvad hedder det produkt der kommer fra danske malkekøer og er på fire bogstaver? (spamkode *)

Ja tak, jeg vil gerne have besked når der kommer nye kommentarer til dette blogindlæg

Felter markeret med * skal udfyldes


  • Currently 6/6 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Spor QR (Quick Response) koder i Google Analytics
Siden er vurderet til 6 ud af 6 baseret på 2 stemmer