Vi tilbyder webdesign, seo, cms, backup m.v.
70 20 02 65
info@altero.dk

Online backup / Remote backup

 

På denne side finder du guides til Online backup / Remote backup.

 

Installation af Online Backup / Remote backup

Opsætning af fil backup

 

Installation af Online backup / Remote backup

 

Start med at downloade og installerer softwaren til Online backup / Remote backup.

Du logger ind med dit BU nummer og den adgangskode som du fik ved oprettelsen. Link til loginsiden fremgår ligeledes af din oprettelsesmail.

 

Log ind

 

Når du er logget ind, kan du ændre sprog øverst til højre til Dansk, og klik herefter på den lille blå pil

 

Download installationsfil til Online backup

 

På næste side finder du den installationsfil som passer til det styresystem du anvender - i den her guide anvender vi Windows:

 

Vælg installationsfil

 

Når filen er donloadet, eksekverer/kører du filen, så husk hvor du gemte den.

På nogle windowsversioner, kan man få en advarsel fra Windows Defender - klik på på "Flere oplysninger":

 

Advarsel fra Windows Defender

 

og herefter klikker du blot på "Kør alligevel":

 

Kør alligevel

 

Hvis din firewall beder om at give programmet adgang til Internettet, skal give denne tilladelse.

 

Nu starter selv installationen - klik på "Næste >":

 

Velkommen til installation

 

Læs licensaftalen, sæt markering i "Jeg accepterer aftalen" og klik på "Næste >":

 

 

Angiv hvor på din computer programmet ska linstalleres, eller brug det foreslåede og klik på "Næste >":

 

Placering

 

Vælg hvilke brugere af computeren der skal have adgang og klik på "Næste >":

 

 

På næste skærmbillede kommer der en konfigurationsoplysning - er der fejl klikker man på "< Tilbage" - ellers klik på "Installer" og installationen går i gang:

 

 

Når installationen er færdig får du følgende skærmbillede, og programmet er nu installeret og klar til brug - klik på "Afslut":

 

Installation færdig

 

Opsætning af fil backup

 

På oversigen klikker man på ikonet for Backup-sæt så man kommer ind på oversigten over oprettede backup-sæt:

 

Opret ny fil backup

 

Klik herefter på ikonet med + for at tilføje et nyt backup-sæt:

 

Tilføj nyt backup sæt

 

Giv dit backup-sæt et navn og vælg hvilken slags backup der er tale om.

I det her eksempel vælger vi "Backup af filer", men ellers findes der backup af forskellige databasetyper også.

Klik på "Næste":

 

Navngiv din backup

 

Nu skal man vælge backup kilde, altså hvilke drev, mapper eller filer man vil tage backup af.

Som standard er dokumentmappen valgt, men men kan selv præcis angive andre placeringer ved at klikke på "Jeg vil gerne vælge de filer, der skal laves backup af".

Der kan frit vælges de mapper og filer man har behov for at lave backup af:

 

Vælg mapper og filer der skal tages backup af

 

Når ønskede filer/mapper er valgt klikker man på "OK".

 

Så kommer man tilbage til oversigten for backup kilde. Husk at fjerne standardmarkeringen i "Mine dokumenter" såfrem denne ikke skal medtages:

 

Backup kilde oversigt

 

Klik på "Næste"

 

På næste skærmbillede kan opsætte en tidsplan for, hvor tit backuppen skal køre.

Man kan sagtens have flere tidsplaner så en backup måske kører 4 gange om dagen, eller en gang om ugen eller noget helt tredje:

 

Backup tidsplan

 

Når tidsplanen er valgt - klik på "Næste".

 

Backup-tilstand skal stå til "Sekventiel"

 

Lokal backup kopi

 

Og klik herefter på ikonet med + ud for "Tilføj ny lagerpladsdestination / destinationspulje".

 

På næste skærmbillede vælger man så backupserveren "AhsayCBS" som er den online backup server der er tilknyttet løsningen.

 

Vælg backup server

 

Klik herefter på "OK".

 

Så er man tilbage på oversigten og her klikker man på "Næste".

 

På næste skærmbillede kan man aktiverer "OpenDirect", men dette frarådes, da indholdet i backuppen så ikke er krypteret!

 

Aktiver ikke OpenDirect

 

Klik på "Næste".

 

På næste skærmbillede kan man vælge at krypterer sin backup og det anbefales ALTID at gøre dette.

 

Der kan vælges mellem forskellige krypteringstyper:

  1. Standard
  2. Brugerens adgangskode
  3. Brugerdefineret

Uanset hvilken type der vælges, så skal man selv huske dette, vi kan ikke hjælpe hvis man mister sin krypteringsnøgle.

Vi anbefaler at bruge "Brugerens adgangskode", som er den man også bruger for at logge ind i backup manageren, dog skal man huske på, at ændre man koden til backup manageren, så forbliver koden til krypteringen som den var oprindeligt.

Krypteringsnøglen/kode skal bruges ved evt. gendannelse af backup - uden kan backuppen ikke genskabes!

 

Klik herefter på "Næste".

 

Nu er backup sættet oprettet, og man kan vælge at starte backuppen med det samme eller vente til tidsplanen starter den automatisk.

 

Backup oprettet